Numismatik-Cafe

Münzen-Sammeln-Freunde
Aktuelle Zeit: 26. Sep 2025, 19:34

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde

Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 12 Beiträge ]  Gehe zu Seite Vorherige  1, 2
Autor Nachricht
 Betreff des Beitrags: Re: Quiz: Wer bin ich?
BeitragVerfasst: 20. Jun 2010, 15:15 
k&k Hoflieferant, Professor

Genau das ist die Lösung: Es ist Claudius! Aber die Münze hat etwas besonderes, sonst hätte ich sie nicht hier gezeigt. Es war meine erste antike Münze, und das ist, was Curtis Clay dazu geschrieben hat:

The obverse of Jochen's As shows the rare earliest portrait of Claudius' reign, youthful and reminiscent of his brother Germanicus, so I asked him to post the reverse too. So I could compare the coin with the large number of casts and photographs of Claudius' bronze coins that I have assembled. I could not hope for a better result, for this coin is from the same rev. die as an As in Munich which has the obv. legend TI CLAVDIVS CAESAR AG IMP TR POT instead of the usual legend ending AVG PM TRP IMP. That Munich legend, which occurs on one die only, omits PM, an office that Claudius had probably not yet assumed when the die was cut, so is apparently the earliest die for bronze coins of his reign. The shared rev. die confirms the early date of both that obv. legend and the youthful idealized portrait of Claudius! The obv. of Jochen's coin is from a die I hadn't known before, I think only the third or fourth die with the early portrait that I have found. I think Jochen's coin will have a rank high among the lukiest first purchases ever made!

Deshalb ist es keine Schande, das Portrait so schwer zuordnen zu können, und Sulcipius war mit Germanicus ja nicht weit entfernt.

Vielen Dank fürs Mitmachen
Jochen

Dateianhänge:
claudius_97.jpg
claudius_97.jpg [ 123.49 KiB | 3045-mal betrachtet ]

Betreff des Beitrags: Re: Quiz: Wer bin ich?
BeitragVerfasst: 20. Jun 2010, 15:19 
Galerie - Administrator

Bilder: 243

Lieber Jochen!

Sehr interessante Münze, die Du uns da vorgestellt hast!
Herzlichen Dank!

Wäre doch nett, wenn Du eventuell wieder so ein kleines Quiz starten würdest :appaus:
Liebe Grüße
Gerhard

Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 12 Beiträge ]  Gehe zu Seite Vorherige  1, 2

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde